Skip to Content

Transport freemium in Bucuresti

Din nou despre ideea noului primar al Bucurestiului de a face transportul in comun gratuit. Sau mai bine zis in continuare.

Colega Sparkle mi-a atras atentia intr-un comentariu cum ca exista bine-merci multe orase cu transport in comun moca. Nu stiam asta, multumesc de pont.

Presupunand ca primarita chiar vrea sa dea din coatele populiste si sa faca figura asta cu transportul as avea o propunere, in cazul in care nu s-a gandit deja la ea, si anume sa ia ce e mai bun din ambele lumi, lumea mocangelilor (=transport gratuit) si lumea lui "daca vrei confort/calitate platesti".

Mai precis celebrul model freemium, acela de a oferi unele servicii de baza free si altele contra-cost, premium.

Sa va spun la ce ma gandesc. Aici, in Dublin unde merg des cu autobuzul nu exista aproape nicio sansa de a calatori fara bilet. E simplu, se urca in autobuz doar pe la sofer, care fie iti valideaza un card prepaid, fie iti ia bani cash si iti da bilet. Si peste toate acestea mai vin des si controale, in haita, care controleaza temeinic autobuzul, nu tine cu vrajeli de etnie defavorizata. Ai bilet sau n-ai bilet, e simplu.

Ce-ar fi daca Bucurestiul ar avea un transport in comun freemium?

Adica pe fiecare linie sa exista 2 feluri de autobuze, vopsite in culori diferite, sa le recunosti de la distanta. Sa zicem albastru si rosu.

A. Autobuzele rosii sunt total gratuite, ca in visele umede ale doamnei Vranceanu-Firea. Te sui in ele, asculti manelele celorlalti calatori, te inghesui, te imbrancesti, RATB asa cum il stim cu totii. Bonus: nu te mai stresezi sa validezi cardul pentru ca e gratuit.

B. Daca nu iti plac manelele, manelarii, inghesuiala, caldura etc atunci astepti pana vine un autobuz albastru, care e varianta premium. Pe bani adica si pe bani un pic mai multi decat cei de acum. Poate vreo 6-7 lei un bilet, oricum mult mai ieftin decat un taxi. Te urci pe la sofer, Dublin-style, n-ai cum sa nu platesti, dar gasesti loc de stat jos garantat, ai aer conditionat, liniste, WiFi etc.

Varianta freemium este varianta care eu cred ca ar impaca pe absolut toata lumea. Si pe cei care n-au bani de autobuz, si pe cei care vor transport civilizat, asa ca in Occident. Vrei gratis atunci mergi cu ala rosu si imputit, vrei confort si siguranta la buzunare atunci dai un ban si te sui in cel albastru.

Votantii traditionali ai partidului care a propulsat-o pe doamna Firea ar fi impacati ca s-a facut dreptate sociala iar cei care cred in bazaconiile cu piata libera (asa, ca mine) sunt liberi sa astepte autobuzul pe bani. Ar fi, daca vreti, o varianta mai moderna de clasa I si clasa II, cu particularitatea ca clasa II-a este gratuita.

Daca ar exista acest sistem eu sunt sigur ca eu as folosi (dupa toane si buget) alternativ ambele variante. Voi?

Comments

Sa-ti spun de ce nu va fi pus

Sa-ti spun de ce nu va fi pus in practica acest concept:

1. Pe Firea o doare in pula de cei ce merg cu RATB-ul, ea vrea doar sa stranga capital electoral pentru PSD pe banii publici, exact pe modelul Iliescu-90 cand multi l-au votat pentru ca le-a ieftinit gazul si lumina.Publicul ei tinta nu sunt tocmai cei care ar folosi autobuzul albastru, deci la ce bun sa-l implementam?

2. In practica etnia defavorizata va folosi in continuare autobuzul albastru fara sa plateasca, de fapt va folosi cu precadere autobuzul albastru doar nu o sa mearga ca tot romanul cu cel rosu gratuit si asta se cam stie. Nu se vor lua masuri pentru a-i impiedica (vre-unul 2 soferi batuti de tigani si gata) cum nu s-au luat nici pana acum masuri de a-i pune sa-si plateasca transportul si e o problema de cost: ca sa pazesti autobuzele de tigani implica costuri mult mai mari decat transportarea lor gratuita.

depinde de vointa politica

depinde de vointa politica de a pune in practica conceptul de freemium.

Ca sofer al autobuzului albastru ai destule posibilitati, camere video (cu posibilitatea de a face plangere la politie, ca tot avem probe), posibilitatea de a nu pleca de pe loc, de a chema politia, inclusiv posibilitatea unui insotitor ocazional pe rutele problematice.

Iar cea mai importanta resursa a soferului poate fi argumentul imbatabil "daca n-ai bani, ia-l, faraoane, pe urmatorul, ca ala e gratuit". Vointa sa fie.

Dar, asa cum ai spus si tu, probabil ca un concept freemium aplicat in societate e total neinteresant pentru PSD pentru simplul motiv ca separarea neghinei de secara ar fi contraproductiva pentru un partid care are tot interesul ca neghina sa coexiste in acelasi sac cu secara.

Pentru ca in 'agricultura' din Romania neghina are drept de vot si este oricum specie protejata de Bruxelles si Washington. Iar secara e oricum captiva, garbovita intre taxe si cosmarul coexistentei cu neghina.

Interesanta Solutia

Foarte interesanta solutia propusa de tine, care pare sa impace pe toata lumea si toate buzunarele... Cred ca merita cel putin o evaluare si mi-ar place daca articolul tau ar ajunge la dna Firea. Nu stiu ce-o sa creada insa despre treaba cu "visele sale umede".

Smile

e doar o expresie de freudist batran

Ei, si tu acum, e doar o expresie de freudist batran, obosit de anii lungi petrecuti prin transeele analizelor salbatice.

Daca doamna Firea s-ar rataci pe modestul meu blog ar fi binevenita, saru-mana, doamna!

Post new comment

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Allowed HTML tags: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Lines and paragraphs break automatically.
  • Textual smileys will be replaced with graphical ones.

More information about formatting options

CAPTCHA
Demonstreaza ca esti barbat si nu robot si raspunde la intrebarea de mai jos. :)
Fill in the blank


Smokers | articole